ŽST Kolín sanační průjezd

 ŽST Kolin (26.9. 2009)
Několik let po dokončení modernizace I. tranzitního koridoru z Vídně do Děčína přes Brno a Českou Třebovou, byla železniční stanice Kolín místem, kterému se stavební činnost zatím výhýbala. Ačkoliv se přípravná dokomentace začala projektovat ve firmě SUDOP PRAHA a.s. již v roce 2001, do realizace přišla stavba pod názvem "Sanační průjezd železničním uzlem Kolín" až o několik let později a dokončena byla na podzim roku 2009. To, co bylo na této stavbě dominující nebyla až tak profese železniční svršek a spodek jako u podobných staveb, ale zabezpečovací zařízení. To zde bylo ještě releové, sovětské výroby a na pokraji své životnost.
Místnost plná stojanů se stovkami releových zařízení - Kolin (6.11. 2009)
Skříně napájení - Kolin (6.11. 2009)
Zařízení tohoto typu bylo charakteristické svým zvukem při stavění vlakových cest, kdy se v reléové místnosti ozýval klapot kotev relé, který se postupně přenášel po stojanech a vytvářel tak zvláštní a snad i tajemnou atmosféru. Toto zařízení vystřídalo nové moderní elektronické stavědlo, v opoznání menší místnosti, ukryté ve stojanech a připomínající spíše počítačovou místnost.
 
Obdobně jako se změnily místnosti naplněné stojany, dnes téměř muzejních releových zařízení popsaných azbukou, za stojany plné počítačů, tak se změnila i podoba ovládacích pracovišť. Zatímco dříve dispečeři seděli v místnosti před panelem, na kterém bylo schéma stanice a několik páček a knoflíků, nově mají před sebou několik monitorů a velkoplošnou obrazovku. Ovládaní těchto zařízení se na první pohled neliší od práce s běžným PC, tak jak ji všichni známe. Jak bylo ovládáno releové zařízení dříve je vidět na přiložené fotografii. Vstávat ze židle k panelu při každém postavení vlakové cesty bylo po dobu služby pro dispečery už únavné a tak stačilo použít tágo od kulečníku a bylo po námaze. Nové elektronické stavědlo bylo uvedeno do provozu s novým grafikonem vlakové dopravy v prosinci roku 2009.
Pohled na původní ovládací pracoviště - ŽST Kolin (6.11. 2009)
Pohled na nové ovládací pracoviště - ŽST Kolin (6.11. 2009)
Poslat odkaz na e-mail Vytisknout stránku
TPExpress Class 397 in Velim The Class 397 Civity is a class of electric multiple unit for TransPennine Express by Spanish rolling stock manufacturer CAF... více ...
CAF Oaris for Flytoget in Velim CAF will supply the new high-speed trains... více ...
Rock Hitachi - More photos The first completely built train is doing tests in Velim... více ...
Civity Class 331 EMU in Velim The first class 331 Civity EMU for Arriva Trains Northern was tested ... více ...
Aktuality a články