ŽST Kolín sanační průjezd

 ŽST Kolin (26.9. 2009)
Několik let po dokončení modernizace I. tranzitního koridoru z Vídně do Děčína přes Brno a Českou Třebovou, byla železniční stanice Kolín místem, kterému se stavební činnost zatím výhýbala. Ačkoliv se přípravná dokomentace začala projektovat ve firmě SUDOP PRAHA a.s. již v roce 2001, do realizace přišla stavba pod názvem "Sanační průjezd železničním uzlem Kolín" až o několik let později a dokončena byla na podzim roku 2009. To, co bylo na této stavbě dominující nebyla až tak profese železniční svršek a spodek jako u podobných staveb, ale zabezpečovací zařízení. To zde bylo ještě releové, sovětské výroby a na pokraji své životnost.
Místnost plná stojanů se stovkami releových zařízení - Kolin (6.11. 2009)
Skříně napájení - Kolin (6.11. 2009)
Zařízení tohoto typu bylo charakteristické svým zvukem při stavění vlakových cest, kdy se v reléové místnosti ozýval klapot kotev relé, který se postupně přenášel po stojanech a vytvářel tak zvláštní a snad i tajemnou atmosféru. Toto zařízení vystřídalo nové moderní elektronické stavědlo, v opoznání menší místnosti, ukryté ve stojanech a připomínající spíše počítačovou místnost.
 
Obdobně jako se změnily místnosti naplněné stojany, dnes téměř muzejních releových zařízení popsaných azbukou, za stojany plné počítačů, tak se změnila i podoba ovládacích pracovišť. Zatímco dříve dispečeři seděli v místnosti před panelem, na kterém bylo schéma stanice a několik páček a knoflíků, nově mají před sebou několik monitorů a velkoplošnou obrazovku. Ovládaní těchto zařízení se na první pohled neliší od práce s běžným PC, tak jak ji všichni známe. Jak bylo ovládáno releové zařízení dříve je vidět na přiložené fotografii. Vstávat ze židle k panelu při každém postavení vlakové cesty bylo po dobu služby pro dispečery už únavné a tak stačilo použít tágo od kulečníku a bylo po námaze. Nové elektronické stavědlo bylo uvedeno do provozu s novým grafikonem vlakové dopravy v prosinci roku 2009.
Pohled na původní ovládací pracoviště - ŽST Kolin (6.11. 2009)
Pohled na nové ovládací pracoviště - ŽST Kolin (6.11. 2009)
Čelákovice - železniční most Rekonstrukce mostu přes Labe v km 6,330 je součástí stavby „Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem (mimo) – Čelákovice ... více ...
CRRC ZELC- shunting locomotive (Velim) A CRRC Zhuzhou Electric Locomotive-built electro-hybrid center cab class 461 shunting locomotive for Austrian Federal Railways ... více ...
Traxx MS3 RegioJet (Velim) On 9 October 2021, seven Class 388.2 locomotives from the current RegioJet’s order were transported from Kassel to Praha. více ...
Skovice - nepřetržitá výluka V polovině září začala na trati Čáslav - Třemošnice nepřetržitá výluka ... více ...
Aktuality a články