ŽST Kolín sanační průjezd

 ŽST Kolin (26.9. 2009)
Několik let po dokončení modernizace I. tranzitního koridoru z Vídně do Děčína přes Brno a Českou Třebovou, byla železniční stanice Kolín místem, kterému se stavební činnost zatím výhýbala. Ačkoliv se přípravná dokomentace začala projektovat ve firmě SUDOP PRAHA a.s. již v roce 2001, do realizace přišla stavba pod názvem "Sanační průjezd železničním uzlem Kolín" až o několik let později a dokončena byla na podzim roku 2009. To, co bylo na této stavbě dominující nebyla až tak profese železniční svršek a spodek jako u podobných staveb, ale zabezpečovací zařízení. To zde bylo ještě releové, sovětské výroby a na pokraji své životnost.
Místnost plná stojanů se stovkami releových zařízení - Kolin (6.11. 2009)
Skříně napájení - Kolin (6.11. 2009)
Zařízení tohoto typu bylo charakteristické svým zvukem při stavění vlakových cest, kdy se v reléové místnosti ozýval klapot kotev relé, který se postupně přenášel po stojanech a vytvářel tak zvláštní a snad i tajemnou atmosféru. Toto zařízení vystřídalo nové moderní elektronické stavědlo, v opoznání menší místnosti, ukryté ve stojanech a připomínající spíše počítačovou místnost.
 
Obdobně jako se změnily místnosti naplněné stojany, dnes téměř muzejních releových zařízení popsaných azbukou, za stojany plné počítačů, tak se změnila i podoba ovládacích pracovišť. Zatímco dříve dispečeři seděli v místnosti před panelem, na kterém bylo schéma stanice a několik páček a knoflíků, nově mají před sebou několik monitorů a velkoplošnou obrazovku. Ovládaní těchto zařízení se na první pohled neliší od práce s běžným PC, tak jak ji všichni známe. Jak bylo ovládáno releové zařízení dříve je vidět na přiložené fotografii. Vstávat ze židle k panelu při každém postavení vlakové cesty bylo po dobu služby pro dispečery už únavné a tak stačilo použít tágo od kulečníku a bylo po námaze. Nové elektronické stavědlo bylo uvedeno do provozu s novým grafikonem vlakové dopravy v prosinci roku 2009.
Pohled na původní ovládací pracoviště - ŽST Kolin (6.11. 2009)
Pohled na nové ovládací pracoviště - ŽST Kolin (6.11. 2009)
Poslat odkaz na e-mail Vytisknout stránku
Stadler EC250 in Velim Erste EC250/Giruno ist in Tschechien... více ...
Facelift 754.050 Na konci roku to bude 10 let, kdy opustil brejlovec 754.050 železniční opravny v České Třebové v netradičním oranžovém nátěru... více ...
Další testy Belgičanky První z dvanácti původně belgických lokomotiv řady 12 (nově 365) je už k vidění v běžném provozu... více ...
Bobina ve službách RegioJetu Na dva dny byla plánovaně nasazena do čela souprav RegioJetu legendární bobina 140.079... více ...
Aktuality a články