Ohlédnutí za legendární Vindobonou

175.016 Berlin Lichtenberg (26.3. 2015)
Ač byla jednotka řady VT 18.16 (později v roce 1970 přeznačena na řadu 175) nasazována na více trasách, spojována je především s legendární Vindobonou. Prototyp byl vyroben Východoněmeckou vagonkou VEB Waggonbau Görlitz již v roce 1965 a do provozu byly jednotky nasazovány o dva roky později. Jejich výroba probíhala do roku 1968 a bylo vyrobeno celkem osm čtyřvozových jednotek, dva rezervní hnací vozy a navíc šest vozů vložených. Ty byly dle potřeby vkládanány do základní čtyřvozové jednotky, pro tvorbu  vícevozových souprav.
 
I když byly Delfíni, jak se jim přezdívalo, nasazovány z Berlína do Kodaně, Prahy, Malmö,... věhlas si získaly na spoji Vindobona z Berlína přes Prahu a České Velenice do Vídně. V sedmdesátých letech minulého století byly tím nejluxusnějším vlakem, co se na našich kolejích vyskytoval. Konstrukce vlaku i služby srovnatelné s těmi poskytovanými v letadlech měly být protiváhou západoněmecké jednotce TEE, která posloužila jako vzor východoněmeckému socialistickému průmyslu při vývoji řady 175. Maximální konstrukční rychlost vlaku byla 160 km/h, s ohledem na stav tratí v socialistickém bloku nebyla téměř využita. Atmosféru z roku 1978 si můžeme připomenou na fotografiích dokumentující jednu z mých cest, coby dítěte, po příjezdu soupravy z Berlína do Prahy.
Vindobona po příjezdu do Prahy (1978)
Já v roce 1978 :-)
Označení jednotky
Postupující elektrizací tratí jak v Německu, tak i u nás, byly jednotky stahovány z páteřních tras a tak bylo Delfíny možno spatřit na spoji Karlex do Karlových Varů nebo již jen na vnitrostátních tratích DR například z Berlína do Bautzenu. Jejich technický stav se postupně zhoršoval a v roce 1985 byly rušeny první z nich.
Vindobona, Praha hl.n. (12.4. 2003) - před odjezdem soupravy zpět do Německa
V roce 1981 přinesl ukončení mezinárodního provozu těchto jednotek. Přesto se do Prahy ještě jednou podívala a to na jaře roku 2003 u příležitosti nostalgické a zároveň rozlučkové jízdy z Berlína do Prahy. V červenci 2003 byla odstavena z provozu, protože vypršela revize hlavních rámů. Nyní je jednotka majetkem Muzea Německých drah a je deponována v Berlíně.
 
Druhá jednotka, která je na následujících snímcích, je již několik let odstavena pod širým nebem ve stanici Berlin-Lichtenberg, což jejímu celkovému stavu příliš neprospívá. Stává se častým cílem sprejerských útoků, ač se její nátěr snaží její majitel (BSW-Freizeitgruppe) obnovovat do původního stavu. Třetí jednotka je dlouhodobě zapůjčena Saskému železničnímu muzeu. Ostatní jednotky se již nedochovaly a nebo jsou z nich jen nepoužitelné vraky.
175.015 Berlin Lichtenberg (26.3. 2015)
Zátiší s dobovými předměty
Zátiší s dobovými předměty
175.016 Berlin Lichtenberg (26.3. 2015)
Čelo jednotky
Detail čela
Původní označení používané od roku 1970
Původní data s revizemi soupravy
Výrobní štítek umístěný pod dveřmi
Originální kartonové místenky ze sedmdesátých let minulého století pro spoj Ex 70/71 Vindobona z/do Prahy/Berlína.
Dobové místenky
Nový most přes Labe - 2.část Dne 13.12. 2023 proběhla statická zatěžovací zkouška nového dvoukolejného mostu přes Labe... více ...
Rekonstrukce ŽST Vsetín - 3.část Stavební práce ve stanici stále probíhají v liché skupině kolejí ... více ...
Stadler KISS pro ZSSK První ze čtyř šestivozových elektrických jednotek pro ZSSK se momentálně nachází na zkušebním okruhu VUZ Velim ... více ...
Nový most přes Labe - 1.část V souvislosti s rekonstrukcí tratě mezi stanicemi Pardubice-Rosice nad Labem a Stéblová ... více ...
Aktuality a články