Jezernické viadukty, rekonstrukce

Jezernické viadukty (3.10. 2010)
Součástí modernizací železničních koridorů je i mnoho umělých staveb, které pamatují úplný začátek železničního provozu u nás. Jednou takovou stavbou jsou i Jezernický viadukt, který se nachází na II. tranzitním železničním koridoru z Vídně (Břeclavi) do Krakova (Bohumína) tzv. Severní dráha Ferdinandova. Ač stavba působí jako jeden celek, je pro každou ze dvou kolejí postaven samostatný viadukt. Starší z obou objektů je z roku 1842 s cihlovou klenbou, mladší souběžný viadukt byl dokončen při výstavbě druhé koleje v roce 1873, jeho klenba už byla kamenná. Obě stavby jsou tvarově téměř identické s délkou cca 420 m.
 
Při modernizaci tratě byly oba objekty pečlivě zrekonstruovány. Mladší kamenný viadukt, který vykazoval klasické poruchy kamenného zdiva (vypadané spáry, trhliny v pilířích, podélné trhliny v klenbách, utržené klenební věnce, vykloněné průčelní zdivo, apod...), byl kompletně sanován (injektáž, spárování, kleštiny Helifix, nová železobetonová deska, hydroizolace).
Detailní pohled na klenby obou viaduktů (3.10. 2010)
Starší viadukt, který vykazoval degradaci cihelného zdiva bylo nutné podrobit rozsáhlejší opravě. Cihelné klenby byly kompletně vybourány. Nosnou konstrukci dnes tvoří  železobetonová klenba, přičemž na lícní pohledové straně byly použity mrazuvzdorné cihly, čímž byl zachován původní vzhled objektu. Čelní zdi byly znovu postaveny z původních kamenů. Mostovka byla vytvořena nasazenou železobetonovou deskou, která most rozšířila a stala se podkladem pro hydroizolaci. Spodní stavba byla sanována.
 
Stavby trvala 3 roky a byla dokončena v roce 2001. Ve stejném roce byla stavba oceněna Ministerstvem dopravy ČR "Mostní dílo roku 2001". Projekt SUDOP PRAHA a.s.
Třícestná výhybka - Skovice Jedna z možností, jak zkrátit zhlaví a prodloužit užitnou délku kolejí, bylo v minulosti použití výhybkové konstrukce, která umožnila odbočení hned do dvou dalších směrů ... více ...
Cesta do Ústí u Vsetína Jako kluk jsem často trávil své prázdniny na Valašsku v Ústí u Vsetína ... více ...
Uzel Pardubice, 1. část V loni zahájená modernizace železničního uzlu Pardubice se letos rozběhla na plné obrátky ... více ...
754.048 již v novém kabátu Dnes (14.6. 2021) se z opravy v České Třebové vracela do Trutnova lokomotiva 754.048 ... více ...
Aktuality a články