Dolní oblast Vítkovice

Po mnoha letech výroby železa se Vítkovické železárny jako dokonalý technologický celek mění v národní kulturní památku a díky své vyjímečnosti byl zapsán do Evropského kulturního dědictví. Výstavba areálu započala v 1. polovině 19. století. Místo nebylo zvoleno náhodně, jednotlivé provozy na sebe navazovaly a to od těžby uhlí v areálu, přes výrobu koksu, možnost zásobování vodou z přilehlé vodoteče až po výrobu železa. 
 
Momentálně je zpřístupněn pro veřejnost zrekonstruovaný plynojem z roku 1924, který se proměnil v multifunkční centrum Gong, historická hala Energetické ústředny se dvěma impozantními dmychadly z let 1938 a 1948 a Vysoká pec č.1. Následující fotografie dokumentují Energetickou ústřednu U6 a Vysokou pec č.1 (9.11. 2013).
Zrekonstruovaný objekt Energetické ústředny U6 s interaktivní muzeum Malý svět techniky
Zrekonstruovaný objekt Energetické ústředny U6 s interaktivní muzeum Malý svět techniky
Vnitřku haly U6  dominují dvě impozantní dmychadla z let 1938 a 1948
Vnitřku haly U6 dominují dvě impozantní dmychadla z let 1938 a 1948
Interiér s impozantními dmychadly jako z románů Jules Verna
Interiér s impozantními dmychadly jako z románů Jules Verna
Ostatní exponáty se zaměřením na dopravu - mechanické páky pro stavění vlakových cest
Ostatní exponáty se zaměřením na dopravu - mechanické páky pro stavění vlakových cest
V expozici jsou zastoupeny snad všechny dopravní prostředky, které si můžete na trenažéru i zařídit.
V expozici jsou zastoupeny snad všechny dopravní prostředky, které si můžete na trenažéru i zařídit.
Čelo legendárního pantografu s trenažérem uvnitř kabiny
Čelo legendárního pantografu s trenažérem uvnitř kabiny
V ponorce kapitána Nema najdete i nezbytnou výstroj
V ponorce kapitána Nema najdete i nezbytnou výstroj
O patro níže pak expozici s audiotechnikou
O patro níže pak expozici s audiotechnikou
Přístroje a záznamové nosiče z dob minulých až po současnost
Přístroje a záznamové nosiče z dob minulých až po současnost
 Dva vozy v blízkosti vysoké pece, první na odvoz strusky, druhý pak pro odvoz ještě tekutého železa (tzv. Veronika)
Dva vozy v blízkosti vysoké pece, první na odvoz strusky, druhý pak pro odvoz ještě tekutého železa (tzv. Veronika)
Pohled z vysoké pece na střed Ostravy a areál železáren s těžní věží a přilehlou koksovnu
Pohled z vysoké pece na střed Ostravy a areál železáren s těžní věží a přilehlou koksovnu
Pohled z Vysoké pece č.1 na provozovanou Novou Huť (dnes ArcelorMittal Ostrava)
Pohled z Vysoké pece č.1 na provozovanou Novou Huť (dnes ArcelorMittal Ostrava)
Hned vedle železáren prochází rušná komunikace
Hned vedle železáren prochází rušná komunikace
Srdce vysoké pece, kde se tavilo železo, s tyčí pro měření úrovně hladiny železa
Srdce vysoké pece, kde se tavilo železo, s tyčí pro měření úrovně hladiny železa
Stěny pece tvořily šamotové pláty s chladícími trubkami, která bránily poškození pláště pece
Stěny pece tvořily šamotové pláty s chladícími trubkami, která bránily poškození pláště pece
Zrekonstruovaný velín vysoké pece
Zrekonstruovaný velín vysoké pece
Poslat odkaz na e-mail Vytisknout stránku
Čelákovice, 1.část Tento rok se naplno rozjely stavební práce v souvislosti s rekonstrukcí železniční stanici Čelákovice... více ...
Budapest, Istvántelek Rozpadlá hala a uvnitř opuštěné parní lokomotivy a vozy, takto to vypadá v budapešťském depu Istvántelek... více ...
Galanta V letních měsících se do žst. Galanta začaly navážet lokomotivy, se kterými dopravce ZSSK Cargo Slovakia dál nepočítal... více ...
Stadler EC250 in Velim Erste EC250/Giruno ist in Tschechien... více ...
Aktuality a články