Dolní oblast Vítkovice

Po mnoha letech výroby železa se Vítkovické železárny jako dokonalý technologický celek mění v národní kulturní památku a díky své vyjímečnosti byl zapsán do Evropského kulturního dědictví. Výstavba areálu započala v 1. polovině 19. století. Místo nebylo zvoleno náhodně, jednotlivé provozy na sebe navazovaly a to od těžby uhlí v areálu, přes výrobu koksu, možnost zásobování vodou z přilehlé vodoteče až po výrobu železa. 
 
Momentálně je zpřístupněn pro veřejnost zrekonstruovaný plynojem z roku 1924, který se proměnil v multifunkční centrum Gong, historická hala Energetické ústředny se dvěma impozantními dmychadly z let 1938 a 1948 a Vysoká pec č.1. Následující fotografie dokumentují Energetickou ústřednu U6 a Vysokou pec č.1 (9.11. 2013).
Zrekonstruovaný objekt Energetické ústředny U6 s interaktivní muzeum Malý svět techniky
Zrekonstruovaný objekt Energetické ústředny U6 s interaktivní muzeum Malý svět techniky
Vnitřku haly U6  dominují dvě impozantní dmychadla z let 1938 a 1948
Vnitřku haly U6 dominují dvě impozantní dmychadla z let 1938 a 1948
Interiér s impozantními dmychadly jako z románů Jules Verna
Interiér s impozantními dmychadly jako z románů Jules Verna
Ostatní exponáty se zaměřením na dopravu - mechanické páky pro stavění vlakových cest
Ostatní exponáty se zaměřením na dopravu - mechanické páky pro stavění vlakových cest
V expozici jsou zastoupeny snad všechny dopravní prostředky, které si můžete na trenažéru i zařídit.
V expozici jsou zastoupeny snad všechny dopravní prostředky, které si můžete na trenažéru i zařídit.
Čelo legendárního pantografu s trenažérem uvnitř kabiny
Čelo legendárního pantografu s trenažérem uvnitř kabiny
V ponorce kapitána Nema najdete i nezbytnou výstroj
V ponorce kapitána Nema najdete i nezbytnou výstroj
O patro níže pak expozici s audiotechnikou
O patro níže pak expozici s audiotechnikou
Přístroje a záznamové nosiče z dob minulých až po současnost
Přístroje a záznamové nosiče z dob minulých až po současnost
 Dva vozy v blízkosti vysoké pece, první na odvoz strusky, druhý pak pro odvoz ještě tekutého železa (tzv. Veronika)
Dva vozy v blízkosti vysoké pece, první na odvoz strusky, druhý pak pro odvoz ještě tekutého železa (tzv. Veronika)
Pohled z vysoké pece na střed Ostravy a areál železáren s těžní věží a přilehlou koksovnu
Pohled z vysoké pece na střed Ostravy a areál železáren s těžní věží a přilehlou koksovnu
Pohled z Vysoké pece č.1 na provozovanou Novou Huť (dnes ArcelorMittal Ostrava)
Pohled z Vysoké pece č.1 na provozovanou Novou Huť (dnes ArcelorMittal Ostrava)
Hned vedle železáren prochází rušná komunikace
Hned vedle železáren prochází rušná komunikace
Srdce vysoké pece, kde se tavilo železo, s tyčí pro měření úrovně hladiny železa
Srdce vysoké pece, kde se tavilo železo, s tyčí pro měření úrovně hladiny železa
Stěny pece tvořily šamotové pláty s chladícími trubkami, která bránily poškození pláště pece
Stěny pece tvořily šamotové pláty s chladícími trubkami, která bránily poškození pláště pece
Zrekonstruovaný velín vysoké pece
Zrekonstruovaný velín vysoké pece
Poslat odkaz na e-mail Vytisknout stránku
Další testy Belgičanky První z dvanácti původně belgických lokomotiv řady 12 (nově 365) je už k vidění v běžném provozu... více ...
Bobina ve službách RegioJetu Na dva dny byla plánovaně nasazena do čela souprav RegioJetu legendární bobina 140.079... více ...
Žehlička v osobní dopravě Nedostatek provozních lokomotiv řady 163 způsobil mimořádné nasazení žehličky řady 111 do čela osobních vlaků... více ...
Odklony přes Hradec Králové Spadlá trolej na vjezdu do Pardubic ve směru od Kostěnic zcela ochromila dopravu na koridorové trati... více ...
Aktuality a články