Den otevřených dveří ŠKODA v Plzni

Čelo plzeňské parní lokomotivy 475.III
Čelo plzeňské parní lokomotivy 475.III
Dne 7.6. 2014 byly pro širokou veřejnost opět zpřístupněny prostory firmy Škoda Transportation. K vidění byly nejnovější trolejbusy a tramvaje určené především na export. Železniční dopravu pak reprezontavala vozidla, určená pro český trh. Lokomotivy, elektrické jednotky a řídící vozy, možná návštěvníkům už známé z cest vlakem, zde byly zpřístupněny včetně strojoven a kabin strojvedoucího. Trochu zklamáním byly nepřístupné haly výrobních linek, které byly k vidění v roce 2009, a kde tehdy probíhala montáž lokomotiv řady 380.
 
Doprava přímo do areálu škodovky byla možná i parním vlakem z Prahy plzeňskou rychlíkovou lokomotivou, která návštěvníky odvezla v odpoleních hodinách zpět do Prahy. Současně bylo možné navštívit i přilehlý dopravní podnik města Plzeň, který oslavil 115 let své existence. Zde byly k vidění v nových prostorech dopravního podniku jak vozidla současná, tak historická.
Na obslužné komunikaci byly k vidění trojebusy určené pro italskou Bolognu, bulharský Burgas a Ústecký dopravní podnik.
Osmnáctimetrový kloubový trolejbus určený pro italské město Bologna na bázi karosérie Iveco Crealis Neo
Osmnáctimetrový kloubový trolejbus určený pro italské město Bologna na bázi karosérie Iveco Crealis Neo
Trolejbus Tr 26 určený pro bulharský Burgas
Trolejbus Tr 26 určený pro bulharský Burgas
Trolejbus Tr 27 Solaris určený pro DP Ústí nad Labem
Trolejbus Tr 27 Solaris určený pro DP Ústí nad Labem
Interiér ústeckého trolejbusu Solaris
Interiér ústeckého trolejbusu Solaris
Znak města Miskolc se škodováckým logem na čele tramvaje 26T
Tramvaje byly k vidění ve třech základních typech, opět ve dvou verzích pro zahraničního odběratele a to typu 28T pro turecké město Konya, 26T pro maďarský Miskolc a známá pražská červená tramvaj typu 15T ForCity. Jednotlivé typy bylo možné spatřit pohledem otevřenými vraty do výrobních hal a nebo detailněji prozkoumat dokončené vozy na koleji vedle haly. Jen škoda, že ač se jedná o ekologická vozidla, k zákazníků jsou přepravována stovky kilometrů po silnici.
ForCity Classic Miskolc připravená k cestě do svého nového působiště
ForCity Classic Miskolc připravená k cestě do svého nového působiště
Rozpracované tramvaje ve výrobní hale, vlevo typu 28T pro turecké město Konya, vpravo 26T pro maďarský Miskolc
Rozpracované tramvaje ve výrobní hale, vlevo typu 28T pro turecké město Konya, vpravo 26T pro maďarský Miskolc
Interiér turecké tramvaje
Interiér turecké tramvaje
Interiér maďarské tramvaje
Interiér maďarské tramvaje
Současně bylo možné při prohlídce škodovky navštívit nově vybudovanou vozovnu Karlov dopravního podniku Plzeň určenou pro trolejbusy a autobusy. V halách bylo možné shlédnout jak současná vozidla dopravního podniku, tak vozidla historická. Historické autobusy vozily návštěvníky mezi vozovnou Karlov a Slovany.
Plzeňský autobus Solaris Urbino ve verzi 18M
Plzeňský autobus Solaris Urbino ve verzi 18M
Plzeňský autobus od firmy SOR Libchavy (SOR NB 12 City)
Plzeňský autobus od firmy SOR Libchavy (SOR NB 12 City)
Provozní historické autobusy Škoda 706 RO a KAROSA ŠM11 zapůjčené z Prahy
Provozní historické autobusy Škoda 706 RO a KAROSA ŠM11 zapůjčené z Prahy
Autobus KAROSA ŠM11 v depu dopravního podniku Plzeň
Autobus KAROSA ŠM11 v depu dopravního podniku Plzeň
Lokokomotiva řady 380 během dne otevřených dveří v roce 2009
Lokokomotiva řady 380 během dne otevřených dveří v roce 2009
Na rozdíl ode dne otevřených dveří před pěti lety, kdy bylo k vidění ve výrobních halách hned několik rozpracovaných lokomotiv řady 380 (jak dokládá fotografie z roku 2009), se letos žádné takové lokomotivy nevyskytovaly a místo nich jsou dnes v hale nízkopodlažní tramvaje. K vidění zde byla vozidla, která již běžně vídáme v provozu. Příští rok už ale budou v areálu kompletovat novou lokomotivu, která bude vycházet z řady 380 ČD, tentokrát se ale bude jedna o lokomotivu pro významného německého dopravce DB. Ta je momentálně ve fázi výroby základních komponentů a tak byla k vidění zatím pouze na vizualizacích, jak je známe z propagačních materiálů Škodovky.
 
Na jedné z vlečkových kolejí areálu byly k podrobnému prozkoumání vystavena vozidla, která v nedávných letech Škodovka vyráběla a nebo na který se podílela. Již zmíněnou lokomotivu řady 380 doplnil CityElefant řady 471, řídící vůz "Sysel" a rekonstruovaná lokomotiva řady 363.5.
Dnes už běžně provozovaná lokomotiva řady 380
Dnes už běžně provozovaná lokomotiva řady 380
Elektrická jednotka CityElefant
Elektrická jednotka CityElefant
Dnes už běžně provozovaný řídící vůz znamý pod přezdívkou Sysel
Dnes už běžně provozovaný řídící vůz znamý pod přezdívkou Sysel
Možná největší atrakcí byla plzeňská lokomotiva řady 475.I z roku 1947, která dovezla část hostů z Prahy. Její dozbrojení uhlím probíhalo přímo v areálu závodu. Zpět se zvláštní vlak vydal v 15:30 a s mírným zpožděním dorazil okolo osmnácté hodiny na hlavní nádraží v Praze.
Zbrojení parní lokomotivy uhlím v areálu škodovky
Zbrojení parní lokomotivy uhlím v areálu škodovky
Podvečerní návrat parního vlaku do Prahy, před vinohradskými tunely
Podvečerní návrat parního vlaku do Prahy, před vinohradskými tunely
Poslat odkaz na e-mail Vytisknout stránku
Budapest, Istvántelek Rozpadlá hala a uvnitř opuštěné parní lokomotivy a vozy, takto to vypadá v budapešťském depu Istvántelek... více ...
Galanta V letních měsících se do žst. Galanta začaly navážet lokomotivy, se kterými dopravce ZSSK Cargo Slovakia dál nepočítal... více ...
Stadler EC250 in Velim Erste EC250/Giruno ist in Tschechien... více ...
Facelift 754.050 Na konci roku to bude 10 let, kdy opustil brejlovec 754.050 železniční opravny v České Třebové v netradičním oranžovém nátěru... více ...
Aktuality a články